Monday, March 15, 2010

OLEH: MOHAMAD ROSMIZI BIN MAHAMAD

PENSYARAH: DR. MOHAMAD LUTFI BIN ABDUL RAHMAN


TAJUK

Berdasarkan sebuah teks tradisional dan sebuah teks moden, perlihatkan konsep ‘contextual theory of art’ dalam membuktikan karya sastera itu bukan lahir daripada kekosongan.



Bidang sosiologi merupakan satu kajian saintifik yang mengkaji tentang masyarakat, sesebuah institusi dan politik. Bidang ini menkaji secara objektif dan saintifik tentang kehidupan manusia dalam masyarakat dan mengkaji institusi sosial iaitu seperti bidang pendidikan, politik, dan lain-lain serta turut mengkaji proses sosial seperti pembangunan dan kemiskinan berdasarkan realiti, ketepatan fakta dan data yang kukuh. Maksud sosiologi ini ditranskripsikan melalui kata Laurenson dan Swingwood (1972;11) :

Sociology is essentially the scientific, objective study of man in society, the study of social institution and of social processes; it seeks to answer the question of how society is possible, how it works, why it persists.

Berikut pula, dilihat dalam bidang sastera yang merujuk kepada bentuk sosial sesebuah masyarakat yang mempengaruhi emosi, perasaan dan pengalaman silam untuk diperinci secara lebih mendalam. Sebagaimana yang dikatakan oleh M.K Danziger dan W.S Johnson yang diterjemahkan oleh Johan Jaafar e.t all. (1983;1) Bila kita mengatakan bahawa media kesusasteraan ialah kata-kata, kita sebenarnya melihat lebih jauh dari maksud asal literature yang berasal dari perkataan Latin littera (letter) yang bermaksud utamanya ialah kata-kata yang tertulis dan tercetak.

Ini bermakna bidang sastera melingkupi keseluruhan tentang kehidupan masyarakat sehingga menembusi perasaan dan pengalaman manusia secara mendalam selain diselitkan dengan unsur-unsur keindahan. Malah Menurut Swingewood (1972:12), ada kaitan yang erat antara sastera dengan dunia sosial seseorang pengarang yang saling berkaitan. Berdasarkan titik pertemuan antara bidang sosiologi dan bidang sastera, kedua-duanya adalah tertumpu kepada kehidupan manusia dengan menggunakan medium bahasa sebagai perantara. Kedua-dua bidang ini dipisahkan berdasarkan pemikiran zaman modenisme yang akhirnya disangkal dan dirobohkan oleh golongan pemikiran pascamodenrnisme.

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa sastera adalah amat berkait dengan masyarakat yang menampilkan kehidupan yang luas, berbentuk realiti kehidupan secara objektif dan subjektif sebagaimana menurut Dissanayake, (1991;1) karya sastera telah digunakan sebagai satu cara untuk membawa wacana budaya dan kehidupan sesuatu masyarakat yang lebih luas dan dilihat saling berhubungan. Seseorang pengarang akan meniru sesuatu persekitaran masyarakat sekelilingnya sama ada memaparkan situasi sosial, ekonomi dan politik yang kemudiannya akan digarap dalam penghasilan karyanya melalui proses mediasi. Proses mediasi merupakan suatu pengubahsuaian daripada yang asal kepada yang baru tetapi masih mengekalkan benda atau tujuan yang sama. Dengan demikian, karya sastra dapat dipandang sebagai usaha untuk menciptakan kembali dunia sosial sesebuah masyarakat.

Apabila dikatakan sastera itu berada dalam kontek masyarakat, maka secara langsungnya kita berbicara tentang topik perbincangan utama iaitu konsep ‘contextual theory of art’ iaitu memperlihatkan seni itu berada dalam kontek. Kebijaksanaan seseorang pengarang dalam penghasilan sesebuah karya tidak lagi dilihat dari sudut ketajaman penulisannya, sebaliknya melihat isi cerita yang diambil melalui peristiwa atau pengalaman pengarang itu sendiri yang berada dalam kontek. Oleh itu, sesebuah teks adalah sarat dengan tulisan yang berbilang daripada budaya dengan mengetepikan pengarang sebagai genius, sebagaimana menurut Barthes dalam Janet Wolff (1981;27) :

A text is made of multiple writings, drawn from many cultures and entering into mutual relations of dialogue, parody, contestation, but there is one place where this multiplicity of focused and that place is the reader, not, as was hithero said, the author… A text’s unity lies not in its origin but in its destination… The birth of the reader must be at the cost of the death of the Author….

Berdasarkan pengalaman datangnya teks demi mewujudkan pelbagai rasa antaranya pengajaran, kekaguman dan keajaiban. Menurut Mana Sikana hasil selenggara oleh Mohamad Daud Mohamad dan Huszaidi Hussin (2006;56) Pengalaman membentuk teks yang teruji bahannya, hadir daripada kerumitan dan kemurungan kehidupan budaya setempat, yang menjelmakan realiti yang dibawanya secara langsung dan tidak langsung. Maka, idea seseorang pengarang amat dominan adalah dianggap tidak betul, bahkan mengetepikan pengarang sebagai agen yang berkreatif sebagaimana menurut Janet Wolff (1981;27) :

In the case of literature, the idea that the author is dominant, the sole origin and source of authentic meaning of a text, is historically specific, and, moreover, mistaken….

I shall begin by reviewing those aspects of the sociological analysis of art and literature which increasingly marginalize the author as creative subject….

Oleh itu, konsep ‘contextual theory of art’ yang ternyata menolak genius seseorang pengarang kerana menyakini bahawa pengarang itu mengambil pengalaman persekitarannya yang berada dalam kontek akan dilihat dalam sebuah teks tradisional iaitu Sejarah Melayu dan sebuah teks moden iaitu novel Tunggul-tunggul gerigis.

Kesusasteraan Melayu tradisional iaitu Sejarah Melayu banyak memperlihatkan sistem pemerintahan zaman lampau yang diamalkan oleh pembesar dahulu-kala yang ditulis oleh tokoh pengarang terkenal iaitu Tun Seri Lanang. Oleh itu, teks ini amat sesuai dengan konsep ‘contextual theory of art’ iaitu pengarang (Tun Seri Lanang) memaparkan kontek budaya pemerintahan zaman lampau bermula dengan pemerintahan Sultan Iskandar Zulkarnain hingga ke zaman kegemilangan serta zaman kejatuhan pada pemerintahan Sultan Mahmud Syah. Pengarang menjadikan teks ini berdasarkan pengalaman yang berkait dengan peristiwa pemerintahan pada waktu berkenaan sebagai garapan dalam penulisan dan bukannya dari daya intelek dan rekaan semata-mata.

Sejarah Melayu secara inti pati membicarakan tentang kerajaan melayu dan raja-raja Melayu yang kekal memerintah bukan sahaja di Melaka tetapi turut menguasai beberapa jajahan takluknya. Unsur ‘supernatural’ yang ada pada golongan raja membolehkan rakyat mentaati raja dengan budaya berteraskan ‘daulat’. Sebagaimana yang dikatakan oleh Bausin (1979;12) Sejarah Melayu sama seperti kebanyakan karya istana, dikarang dalam satu persekitaran budaya sintesis Hindu-Islam dengan kesan Hindu masih menebal di istana, raja dianggap adalah avatar, iaitu penjelmaan dewa daripada beberapa kitaran kelahiran yang mengganugerahkannya dengan kuasa sakti atau ‘supernatural’ yang kemudiannya membentuk kuasa yang dipercayai sebagai daulat. Jadi, persekitaran itulah membentuk ketaatan rakyat kepada raja sebagai suatu kontek kehidupan antara golongan rakyat dengan golongan istana yang dilihatnya masih relevan sehingga kini.

Pengarang cuba melakarkan kembali peristiwa pemerintahan zaman silam dengan kebolehannya menggarap melalui proses mediasi. Tun Seri Lanang diperintahkan oleh raja atas kebijaksanaanya menggarap secara keseluruhan gambaran pemerintahan golongan raja kerana beliau turut berada dalam situasi pada masa itu dan bertujuan supaya diketahui oleh generasi akan datang yang dipetik berdasarkan selenggaraan A. Samad Ahmad (2003;3) :

…Titah yang mulia itu, “Bahawa beta minta diperbuatkan hikayat pada bendahara peri persetua dan peri pertuturan raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali; supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian dari kita, diingatkannya oleh mereka itu; syahdan beroleh faedahlah ia daripadanya.

Sejarah Melayu turut memperlihatkan kontek istiadat, adat resam dan pantang larang yang diamalkan oleh masyarakat zaman silam iaitu pengarang tidak menjadikan teks ini sebagai teks yang kosong atau hanya sekadar berimajinasi dengan mainan fikiran semata-mata. Pengarang melihat kepada peristiwa persekitarannya yang mempengaruhi penulisannya. Oleh itu, Tun Seri Lanang yang melalui kontek persekitarannya menggarap beberapa adat istiadat yang berlaku pada waktu itu antaranya “kekuningan larangan”, “Larangan berbuat rumah bermanjungan bertiang gantung” dan “Susunan tertib adat dan istiadat Diraja” iaitu dilihat sama ada untuk menjunjung duli, menyampaikan dan mempersembahkan utusan serta adat ketika berada di balairung. Sebagai contoh diambil adat menjunjung duli kepada raja dalam Sejarah Melayu hasil selenggara A. Samad Ahmad (2003;75) :

Syahadan jika menjunjung duli, dahulu kepala bentara yang empat lima orang itu daripada sida-sida yang duduk di seri balai itu, melainkan segala menteri yang besar-besar. Adapun nakhoda Cempa yang pilihan duduk di seri balai; maka segala anak tuan-tuan yang bersahaja-sahaja duduk di selasar balai. Adapun segala perkakas raja, seperti ketur dan kendi, kipas dan barang sebagainya diselang-selang duduknya; melainkan puan dan pedang dikelek-kelekan kiri dan kanan;…..

Berdasarkan istiadat yang digarap oleh pengarang melalui kontek peradaban masyarakat zaman silam, maka Tun Seri Lanang menulis Sejarah Melayu melalui pengalamannya dengan menambahkan lagi bentuk penulisan melalui proses mediasi bagi menyakinkan pembaca serta bertujuan menambahkan lagi kesetiaan dan kedaulatan rakyat kepada raja. Sebagaimana menurut Noriah taslim yang diselenggarakan Abdul Rahman Haji Ismail dan Haron Daud (2003;53) Keadaan ini mencipta ruang khas kepada raja, dengan perenggan budaya yang nyata serta ruang istana yang demikian menjadi ruang ekslusif yang penuh dengan pantang larang dan tatatertib istana. Oleh itu, pantang larang mempengaruhi pengarang untuk memperlihatkan pengalamannya ketika itu sebagai pengaruh dalam penulisannya yang sehingga kini pun masih dipraktikkan sebagai jurang sosial antara golongan rakyat dengan raja.

Gambaran politik Melayu zaman silam juga dapat dilihat dalam Sejarah Melayu yang diolah pengarang berdasarkan konsep ‘contextual theory of art’. Pengarang memperihalkan pengalaman kontek zaman itu berkaitan dengan sistem politik yang diperintah oleh golongan pentadbir melalui peristiwa yang diolah. Pengalaman pengarang menjadikan teks ini penuh dengan plot berkisar tentang aspek politik dan kuasa, sebagaimana menurut Noriah taslim yang diselenggarakan Abdul Rahman Haji Ismail dan Haron Daud (2003;50) Oleh kerana tema politik dan kuasa (di samping pelbagai tema lain) membentuk semacam arus bawah dalam perjalanan plotnya, dan aspek ketahanan politik dan pengekalan kuasa menjadi agenda utama pengarang Sulalatus Salatin, maka bacaan diselinapi niat untuk meneliti strategi yang dirancangkan oleh pengarangnya bagi menjamin ketahanan politik kerajaan Melayu abad ke-17 seperti yang diungkapkan dalam Sulalatus Salatin. Oleh itu, Sulalatus Salatin bukanlah teks yang lahir dari kekosongan, iaitu pengarang hanya sekadar berimaginasi atau mengolah atas bakatnya semata-mata sebaliknya mencakupi segala pemerintahan politik yang berlaku pada sekitar zamannya.

Sebagai contoh sistem politik semasa pemerintahan sultan Mansur Syah iaitu pengarang menulis berasaskan pengalaman semasa zaman itu yang memperlihatkan bagaimana kontek masyarakat memperlihatkan daulat raja dikaitkan dengan kuasa ghaib yang juga melindungi rakyat dan negeri daripada musuh. Berkat daulat raja, maka sistem politik Melaka berjaya dipertingkatkan dan golongan pemerintah seperti menteri berada dalam keadaan pemerintahan sejahtera untuk sama-sama menamatkan permusuhan dan menjalinkan hubungan antara Melaka dengan siam seperti yang dipetik hasil selenggara A. Samad Ahmad (2003;107) :

Adapun selama Sultan Mansur Syah di atas kerajaan itu, tiada siam datang ke Melaka, dan orang Melaka tiada ke siam. Maka fikir Sultan Mansur Syah, “Apa sudahnya kita beralangan dengan siam ini?” setelah demikian fikiran baginda, maka Sultan Mansur Syah pun menyuruh memanggil bendahara Paduka Raja dan Seri Nara Diraja dan segala menteri dan orang Kaya-kaya cateria, sida-sida, bentara, hulubalang sekalian; maka semuanya masuk duduk di balai.

Seterusnya bagi membuktikan karya sastera bukan lahir dari kekosongan, teks moden iaitu novel Ranjau Sepanjang Jalan hasil karya Shahnon Ahmad digunakan bagi membuktikan bahawa teks ini lahir dari konsep‘contextual theory of art’. Shahnon Ahmad menghasilkan novel ini berasaskan pengaruh pengalaman setempatnya yang dilalui dari kaca mata masyarakat khususnya penduduk kampung yang mengalami masalah kemiskinan. Kesempatan beliau berada dalam kontek itu, membolehkannya mengolah kembali gambaran tersebut melalui proses mediasi dengan memperincikan watak, plot serta teknik penceritaan supaya lebih menyegarkan dan menimbulkan rasa kepada pembaca. Menurut Hamzah Hamdani dan Zeti Akhtar Jaffar (2007;11) Ranjau Sepanjang Jalan memberi kesempatan kepada beliau untuk melihat persoalan kemiskinan kaum tani serta memperlihatkan dari segi perhubungan manusia dengan alam sekeliling (termasuk haiwan, tumbuhan, tanah-tanih atau hutan) serta hubungan semua itu dengan Tuhan yang menjadikannya.

Bagi membuktikan bahawa pengarang (Shahnon) menulis novel ini berasaskan pengalaman persekitaran kontek masyarakat yang dipengaruhinya, maka dilihat juga bahawa asal usul beliau yang pernah berada dalam kelompok masyarakat yang miskin sebagaimana yang dikatakan oleh Othman Puteh (1994;75) Sebagai anak yang lahir dan dibesarkan dalam persekitaran pedalaman dan pertanian, soal kemiskinan para petani bukanlah satu perkara yang asing baginya. Oleh itu, dari kontek pengalaman persekitaran inilah mempengaruhi hasil penulisannya yang bukan sekadar pengaruh intelek semata-mata serta membuktikan bahawa teks ini bukannya lahir dari kekosongan kerana ia amat berpegang kepada dunia kontek pengarang.

Ranjau Sepanjang Jalan memperlihatkan konflik persekitaran sosial iaitu masalah kemiskinan yang berpusar pada keluarga Lahuma dan Jeha bersama tujuh anak perempuan mereka. Pekerjaan bertani adalah titik pencarian reski mereka yang diwarisi sejak nenek moyang lagi, malah menurut Md. Salleh Yaapar hasil selenggara oleh Safian Hussain e.t all. (1984;197) mereka juga adalah golongan petani yang penuh dengan kemiskinan sehinggakan mereka tidak pernah termimpi untuk menjadi petani yang lebih baik dengan pandangan moden. Lahuma pewaris tunggal kepada sawah-sawah itu berkemungkinan berdepan dengan seribu masalah yang difikirkannya. Isterinya Jeha sering membantu mengerjakan sawah yang dipenuhi pelbagai halangan dan kerja berat antaranya bayangan seperti bahaya ular, lintah, ketam, burung tiak dan benda-benda lain yang dilemparkan ke dalam sawah seperti batang nibun yang masih berduri serta bahaya dari alam iaitu bencana banjir. Shahnon menjadikan watak ini sebagai petani seolah-olah menggambarkan kehidupan para petani lain yang hidup susah dengan mengerjakan sawah biarpun terpaksa berdepan dengan sebarang kemungkinan.

Karya ini menimbulkan konflik masyarakat dengan gambaran kehidupan petani melalui watak keluarga Lahuma. Lahuma sendiri begitu malang apabila dalam mengerjakan sawah, kakinya telah ditusuk oleh duri nibung sehingga bengkak dan membesar serta merebak hingga ke perut dan kemudiannya membawa kematian iaitu dapat dilihat dalam petikan berikut :

Lahuma sudah meninggal dunia. Jeha dan tujuh orang anak perempuannya sudah maklum dengan ketentuan ILAHI. Lahuma sudah pulang diambil oleh ALLAH. Nadi Lahuma sudah tidak berdenyut lagi. Baik nadi di dada, baik anak nadi di pergelangan tangan. Kesemuanya tidak berdenyut lagi. Air kekuning-kuningan meleleh keluar melalui segenap lubang di badan. Lubang punggung, lubang kemaluan, lubang telinga, lubang hidung, mulut dan juga lubang-lubang bulu roma yang halus-halus itu. Jeha Mengesat air itu dengan kain buruk. Shahnon Ahmad (2006;156).

Oleh itu, menurut Ungku maimunah Mohd Tahir hasil seleggaraan Othman Puteh (1994;75) Shahnon menyatakan bahawa apabila ia menulis novel Ranjau Sepanjang Jalan, beliau dihantui oleh satu masalah besar yang dihadapi oleh masyarakat Melayu tani iaitu kemiskinan selain sebagai anak yang lahir dan dibesarkan dalam persekitaran pedalaman dan pertanian, soal kemiskinan para petani bukanlah satu perkara yang asing baginya. Maka, dapat diperhatikan bahawa teks ini penuh dengan ruang kontek yang memperihalkan masalah sosial khususunya para petani kampung yang hidup dalam kemiskinan ditambah pula dengan musibah yang menimpa mereka bagi menimbulkan rasa melankolik atau kesedihan pada kehidupan mereka. Begitulah keadaan atau situasi sebenar yang digambarkan pengarang melalui kehidupan para petani yang berdepan dengan pelbagai dugaan melalui jelmaan watak pada keluarga Lahuma.

Berbalik pada novel Ranjau Sepanjang Jalan, tidak cukup dengan kematian Lahuma, penderitaan Jeha pula digambarkan pengarang terus menimpanya bagi menunjukkan keadaan petani yang sering dihimpit musibah. Serangan ketam dan bencana banjir menyebabkan Jeha berada dalam tekanan emosi sosial dan telah dihatar ke rumah sakit jiwa. Sebaik reda dari pelbagai musibah disamping pertolongan anak-anak, padi yang mereka usahakan tumbuh dengan baik. Tetapi akhirnya musibah datang kembali setelah padinya musnah diserang burung tiak serta penderitaan Jeha yang menjadi lebih bermosi hingga terpaksa dikurung setelah mendapati keadaan yang menimpa keluarga mereka seperti mana pada petikan berikut:

Tiba-tiba Jeha tertawa terkekeh-kekeh apabila pandangan kedua-dua belah matanya tertumpu kepada bakul-bakul padi yang tersusun dan penuh dengan padi baru. Pagar kurungan itu digoncang-goncang dan ditendang-tendang bagaikan mengamal lagak yang lama waktu dia berada di dalam kurungan itu dulu. Pintu pagar itu ditolak. Jeha menerpa masuk. Bakul-bakul itu dipeluk dan kemudian menggerapai padi-padi yang ada di dalam. Padi-padi itu diramas-ramas dan bakul-bakul itu dipeluk-peluknya. Shahnon Ahmad (2006;325).

Teeuw menyebutkan (1980:11), karya sastra bukanlah terlahir dari kekosongan budaya tetapi menampilkan gambaran kehidupan, dan kehidupan itu sendiri adalah suatu kenyataan sosial. Oleh itu, Ranjau Sepanjang Jalan dilihat sebagai salah satu sosial kehidupan petani yang dihimpit pelbagai masalah sepertimana digambarkan pada keluarga Lahuma. Hal tersebut sesuai dengan pandangan yang menyatakan bahwa apa yang diungkapkan pengarang dalam karyanya adalah merupakan refleksi atau potret kehidupan atau alam yang dilihatnya (Fananie, 2000:111).

Kontek kemiskinan khususnya para petani menjadi nadi kepada pengarang dengan mengaitkannya melalui persekitaran yang terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah sesuai dengan pekerjaan itu yang dilihatnya masih kuat dikerjakan oleh sesetengah penduduk Melayu. Pendapatan yang diperoleh tidak seberapa walhal terpaksa berdepan dengan jerih payah yang begitu sukar untuk membuahkan hasil sepertimana yang digambarkan pada petikan dibawah iaitu terpaksa berdepan dengan binatang perosak seperti burung tiak dan juga kemusnahan alam seperti banjir. Bahkan menurut Ungku maimunah Mohd Tahir hasil seleggaraan Othman Puteh (1994;73) Shahnon Ahmad merujuk penggunaan hiperbola seperti babak serangan ketam, burung, dan sebagainya melampaui realiti sebenar. Ini seterusnya dapat menimbulkan ruang rasa kepada pembaca serta kesedaran betapa susahnya kehidupan yang dilalui oleh golongan petani.

Sanah menjerit dan tompok-tompok tiak yang berdekatan dengannya terbang sekejap, tetapi kemudiannya terbang pula. Dan apabila kedatangan itu kena di tempat semek, dia terus bersorak dan menggoncang-goncang dahan itu. Tetapi tiak tidak juga nampak surut. Mereka datang lagi dengan suara yang memekakkan telinga pula. Mereka dikejar lagi. Terbang ke rimba dan kemudian datang lagi hingga sampai tengah hari. Panas mulai terik.. Shahnon Ahmad (2006;306).

Kontek kemiskinan seperti pada watak keluarga Lahuma adalah menjadi lambang dan mewakili seluruh keluarga petani yang terdapat di tanah air sepertimana menurut Umar Junus selenggaraan oleh Hamzah Hamdani (1990;214) keadaan keluarga Lahuma itu sendiri merupakan suatu lambang daripada kehidupan pasif para petani Melayu. Kepasifan kehidupan keluarga Lahuma inilah digunakan Shahnon untuk melambangkan kepasifan kehidupan petani-petani Melayu sehingga mereka selalu mengalami bencana. Oleh itu, ruang kontek yang mempengaruhi pengarang membolehkannya mengungkap terhadap apa yang dialami oleh masyarakat setempat yang membicarakan persoalan tentang kemiskinan sepertimana gambaran terhadap keluarga Lahuma. Campuran kesan-kesan penghayatan dan juga simbolik ditopok-tambahkan bagi melahirkan keadaan melankolik pada kaca mata pembaca yang seterusnya dapat menimbulkan rasa kemanusiaan masyarakat pada nasib golongan petani.

Berdasarkan perbicaraan mengenai konsep ‘contextual theory of art’ melalui sebuah karya tradisional iaitu Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dan sebuah karya moden iaitu Ranjau Sepanjang Jalan, maka dapat dilihat bahawa kedua-dua teks ini melakarkan dunia setempat yang berbicara tentang perihal masyarakat. Pengarang tidak menghasilkan karya semata-mata menggunakan geniusnya sebaliknya melihat pada kontek persekitarannya yang tumpah melalui proses mediasi dengan menopok-tambahkan sesuatu pengalaman persekitarannya supaya karya itu lebih berjaya dirasai oleh pembaca sesuai dengan keadaan realiti sebenar. Teeuw menyebutkan (1980:11), karya sastra bukanlah terlahir dari kekosongan budaya tetapi cukup kuat memperlihatkan norma-norma yang sama-sama dirasai. Jadi, sesebuah teks sastera adalah penuh dengan peristiwa kehidupan yang sama-sama dirasai pengarang yang sensitif untuk diolah dan diungkapkan ke dalam karyanya.

Oleh itu, jelaslah terbukti bahawa sesebuah teks yang dihasilkan pengarang bukanlah lahir dari idea geniusnya semata-mata, malah menjadikan peristiwa persekitarannya sebagai salah satu bentuk penulisan bagi membentuk sebuah teks yang bernilai. Dalam merefleksikan peristiwa-peristiwa kemasyarakatan itu melalui karya sastra, seorang pengarang menerapkan suatu filter halus berdasarkan nuraninya, sebagaimana menurut Teeuw (1980;38) Melalui filter itu pengarang menyaring berbagai-bagai hal dalam masyarakat dan akan memberikan penilaiannya terhadap berbagai-bagai sudut yang dianggapnya menjadi suatu perkaitan dengan dunia sosial dalam kontek realiti. Maka, adalah tidak benar sekiranya seseorang pengarang hanya menggunakan idea geniusnya semata-mata. Walhal alam beserta isinya yang dihamparkan Allah adalah milik Allah semata-mata (Surah Yunus, Ayat 55 dan 66), dan memang sangat layak menjadi sumber segala keindahan, dan menjadi satu-satunya sumber yang ditiru dalam hasil seni sebagai dorongan atau cerminan dalam kontek masyarakat yang dilihat sebagai saling berkaitan.

BIBLIOGRAFI

........................................ tdk dilampirkan

Wednesday, March 10, 2010

OLEH: MOHAMAD ROSMIZI BIN MAHAMAD PENSYARAH: PROF. MADYA DR. JELANI HARUN

HKN 202

KAJIAN TEKS MELAYU KLASIK

TAJUK:

Kemukakan secara kritis beberapa bentuk hukuman yang akan diterima oleh seorang raja atau pembesar yang zalim seperti yang diutarakan oleh pengarang “Taj Al-Salatin”.




Teks Taj Al-Salatin (mahkota Raja-raja) merupakan salah satu ciri karya sastera ketatanegaraan atau tergolong dalam sastera adab yang karyanya mengandungi petunjuk-petunjuk kepada raja dan pembesar menjalankan pentadbiran dan pemerintahan negeri. Begitu juga menurut Brakel (1969) menamakan Taj Al-Salatin sebagai karya atau sastra Adab. Teks ini tergolong dalam karya faedah berdasarkan sfera keindahan Braginsky iaitu berada dalam kedudukan ketiga yang berpusatkan Al-Quran. Taj Al-Salatin dikarang oleh Bukhari Al-Jauhari pada tahun 1603. Menurut Zainon Bt. Sheikh Ahmad (1997;311) isi kesusasteraan ketatanegaraan ini merupakan penerangan secara naratif iaitu bagaimana mentadbir sesebuah negeri serta terkandung juga beberapa hukuman bagi raja dan pembesar yang melakukan kezaliman.

Oleh itu, penulisan ini akan menumpukan beberapa bentuk hukuman yang akan diterima oleh raja dan pembesar yang zalim sebagaimana tercatat dalam teks Taj Al-Salatin. Seperti menjadi kebiasaan sekiranya rakyat menerima hukuman jika melakukan sesuatu kesalahan sama ada kecil apatah lagi kesalahan yang berat. Walau bagaimanapun, raja dan pembesar turut menerima hukuman yang setimpal setelah melakukan kezaliman sama ada kepada rakyat, hamba dan dalam pemerintahan sesebuah negeri.

Taj Al-Salatin banyak memperihalkan beberapa bentuk hukuman bagi raja dan pembesar yang zalim. Menurut Ali Ahmad dan Siti Hajar Che’Man (19196;228) keseluruhan teks ini mengandungi 24 fasal iaitu mencakupi perihal manusia mengenal asal dirinya, peri mengenal Tuhan, peri mengenal dunia, perihal maut, perihal sultan dan hukumannya dan kerajaan, maksud keadilan, dan peri pekerti segala raja-raja yang adil, perihal perbuatan yang zalim, peri pekerjaan segala menteri, peri pekerjaan segala penyuruh dan pesuruh dan segala pegawai. Ia juga memasukkan beberapa huraian tentang kepemimpinan dan managemen yang terdapat dalam Taj al-Salatin kedalam fasal-fasalnya (Kern 1956: 22-24; Braginsky 1998:325). Fasal kesembilan mula membicarakan perbuatan aniaya dan kaitannya dengan pekerti raja yang zalim. Perilaku seseorang raja yang zalim memang dibenci oleh rakyat yang sentiasa dilihat sebagai tempat penganiayaan. Digambarkan bahawa raja yang zalim merupakan bayang-bayang iblis dan khalifah syaitan di muka bumi, sebaliknya raja yang adil merupakan bayang-bayang dan sekaligus khalifah Tuhan di muka bumi (http;//mustolihbrs.wordpress.com).

Bentuk hukuman pertama yang dikenakan kepada raja yang zalim berdasarkan Taj Al-Salatin, ialah akan menerima balasan dari Tuhan di akhirat kelak atas perbuatan aniaya dan kaitannya dengan raja yang zalim. Fasal kesembilan dimulai dengan kutipan ayat Al-Qur’an, Surah al-Mu`min ayat 52, yang menyatakan bahawa pada hari kiamat nanti hukuman terberat akan diterima kepada raja-raja yang zalim. Bukhari mengambil Hadis Nabi yang menyatakan :

“Dua rupa orang daripada umatku yang tiada beroleh syafaatku pada hari kiamat, seorang raja yang zalim, kedua orang yang melebihi lagi dirinya daripada jalan syariat,” dan lagi pula sabda Nabi s.a.w., “empat orang yang sangat murka Allah Ta’ala atas mereka itu, pertama raja yang tiada menghukumkan dengan adil. Kedua penghulu suatu kaum yang kerana murka juga. Ketiga orang yang tiada mengajarkan isi rumahnya daripada pekerjaan agama. Keempat orang laki-laki yang menganiaya atas isterinya akan haknya itu.” (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 103).

Raja yang zalim akan berhadapan dengan balasan Tuhan yang menjanjikan hukuman yang setimpal dengan perilaku yang telah dilakukan terhadap rakyat dan orang bawahan. Antara hukumannya adalah akan dimasukkan ke dalam telaga api neraka yang segala tubuhnya akan diikat serta disiksa dengan pelbagai cara, melambangkan bertapa siksanya seorang raja yang zalim menerima hukuman daripada Tuhan kerana bersikap angkuh dengan kekuasaan yang dimiliki serta menindas rakyat dengan pelbagai kekerasan yang zalim. Menurut Muhamad Kamil Awang (2001;122) Teks Taj Al-Salatin ini sama dengan teks Islam yang membincangkan hal mati, hidup selepas mati dan hari kiamat apabila semua orang dihidupkan semua dan segera perbuatan baik diberi ganjaran dan segala perbuatan jahat akan dikenakan hukuman termasuklah bagi raja yang ingkar dan zalim. Raja seperti ini, biarpun memiliki kekuasaan, namun menyalahgunakannya menyebabkan ia dibalas dengan hukuman yang setimpal di akhirat dengan janji Tuhan sama seperti kitab Tanbih dalam Taj Al-Salatin :

“Adapun dalam kitab Tanbih mengatakan yang aniaya itu suka daripada api neraka adanya. Maka orang aniaya itu barang di mana adanya adalah sertanya neraka qit’ah celaka yang besar zalim itulah daripada celaka ia neraka sentiasa aniaya itulah ia yang neraka jua”. (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 108).

Antara perbuatan zalim yang dilakukan oleh seorang raja ialah mengambil harta atau hasil rakyat secara paksa tanpa belas kasihan biarpun, rakyat atau hamba itu sangat miskin dan memerlukan bantuan. Tidak cukup dengan itu, rakyat dihalau dan diseksa setelah segala harta dan hasil diambil. Raja yang zalim hanya menganggap bahawa dirinya sahaja yang berkuasa dan bebas menginginkan sesuatu daripada rakyat atau hamba yang harus akur dengan kehendak raja itu. Raja zalim juga sering mengikut hawa nafsunya sendiri iaitu sesuka hati mengambil perempauan sebagai tempat melepaskan nafsunya. Biarpun, di dunia ini raja boleh bersikap zalim tetapi akhirnya di akhirat kelak tetap menerima hukuman yang setimpal dari Tuhan yang telah menjanjikan hukuman yang sedia menanti bagi raja yang zalim.

Selain itu, hukuman kedua yang dikenakan terhadap raja yang zalim adalah dari kekuasaan Tuhan iaitu dengan memberi mala-petaka kepada sesebuah negeri dalam pemerintahhannya. Raja tidak sedar bahawa kekuasaan yang dimiliki adalah amat terhad dan terpaksa memikul tanggungjawab besar sebagaimana tercatat pada karya ketatanegaraan Taj Al-salatin. Bagi Mustafa Mohd Isa (1999;206) perbicaraan tentang aspek Taj Al-salatin ialah tentang garis panduan bagi orang atasan untuk memerintah negeri dan ianya amat bermanfaat sebagai panduan kepada semua golongan pemerintah. Sebaliknya raja yang ingkar dan melanggari peraturan yang telah digariskan dengan melakukan perbuatan yang zalim sedia menerima hukuman yang secara langsung tidak di ambil berat oleh para pemerintah.

Kebinasaan sesebuah negeri adalah salah satu kesan mala-petaka dan hukuman akibat perlakuan raja atau pembesar yang zalim. Fasal sembilan Taj Al-Salatin menceritakan beberapa peristiwa bumi atau negeri diterbalikkan dan ditenggelamkan melalui cerita di negeri Basrah dan Asfahan. Kedua-dua negeri ini memiliki raja yang zalim dengan perlakuan penindasan terhadap rakyat tanpa belas kasihan menyebabkan rakyat terseksa dan amat teraniaya antaranya merampas harta, tanah, serta rumah. Akhirnya, dengan memohon kekuasaan dari Tuhan, sekelip mata sahaja habis keseluruhan negeri yang diperintah olah raja zalim itu dibinasakan dan diterbalikan ke perut bumi. Ini menunjukkan kekuasaan Tuhan adalah lebih agung dari kekuasaan yang dimiliki oleh raja selain memberi peringatan kepada raja atau pembesar yang lain supaya tidak mengamalkan perbuatan yang zalim kerana ianya bakal menimpa mala-petaka yang amat dasyat kepada dirinya, keluarga, kerajaan, dan seluruh negerinya sebagai salah satu bentuk hukuman:

“hai mugh, (hlm, 5/21) lihatlah ke belakangmu.”

Maka mugh itu pun melihatlah ke belakangnya. Maka demi dilihatnya

akan kampung raja itu dengan rajanya dan segala menteri dan hulubalang dan barang yang ada dalamnya sekaliannya habislah ditenggelamkan Allah Ta’ala ke dalam bumi dan daripada tempat kampung itu keluar air yang hitam daripada zaman itu …... (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 105-106).

Dalam Taj Al-Salatin diceritakan sorang mugh yang sangat miskin bersama seorang isteri yang sarat mengandung serta seekor keldai di negeri Basrah hendak keluar dari negeri itu untuk mencari pekerjaan supaya dapat menanggung keperluan hidup mereka. Sebaik sahaja melalui pintu negeri, pengawal raja meminta bayaran sebanyak empat dirham kepada sesiapa yang melalui tempat itu. Walau bagaimanapun, mugh itu tidak memiliki sebarang wang dan memberitahu kesusahannya kepada pengawal raja berkenaan. Akan tetapi, pengawal raja itu hanya menurut perintah raja yang tidak bertimbang rasa dan mugh itu dipukul dengan begitu seksa, manakala isteri mugh yang mengandung itu ditolak oleh pengawal raja hingga mengalami keguguran serta keldai kepunyaan mugh itu dikerat ekornya. Tidak cukup dengan itu, mugh diusir dan dipisahkan dengan isterinya menyebabkan mugh mengadu kepada raja, tetapi raja dengan senang hanya bersuka dengan kejadian yang menimpa rakyatnya itu. Mugh amat sengsara dengan perbuatan raja yang zalim itu lalu memohon kepada Tuhan agar membalas perilaku raja yang zalim itu. Akhirnya dengan sekelip mata Tuhan menghukum raja itu dengan mentenggelamkan seluruh negeri pemerintahannya. Ini adalah salah satu balasan tuhan kepada raja yang bersikap zalim terhadap rakyat yang seharusnya menjadi tauladan supaya pemerintahan raja dijalankan dengan sebaik mungkin.

Seterusnya bentuk hukuman ketiga yang dikenakan kepada raja dan pembesar zalim adalah dengan mengaitkan runtuhnya sesebuah kerajaan dengan perilaku raja yang zalim. Raja yang zalim lebih senang bergaul dengan orang bebal dan jahat kerana mudah baginya memperoleh sesuatu yang di anggap sebagai penindasan (http;//mustolihbrs.wordpress.com). Raja seperti ini tidak mengambil tahu keadaan rakyat dan hanya mementingkan diri sendiri. Bukhari merujuk pada Kitab Adab al-Mulk yang di dalamnya antara lain dikatakan bahawa sebuah kerajaan akan cepat runtuh, apabila rajanya bebal dan zalim, juga kerana pertama, raja tidak memperoleh maklumat yang benar tentang keadaan negeri yang sebenar-benarnya, dan hanya menerima pendapat satu pihak, kedua raja senang melindungi orang jahat, keji, bebal dan tamak iaitu menurut Ali Ahmad dan Siti Hajar Che’ Man (1996;234) Bermula apabila raja membesarkan segala orang jahat daripada hina budi dan kurang bicara dan banyak tamaknya ia tiada tahu hormat akan segala orang yang mulia dan yang telah padanya segala orang yang besar-besar dan mudahlah pada penglihatan akan segala yang berbangsa itu. Ketiga, iaitu apabila pegawai-pegawai raja senang menyampaikan berita bohong serta menyebar fitnah:

Bermula dalam kitab, Adab Al-Muluk dikata tiga perkara yang menghilangkan kerajaan adanya. Pertama daripada segala khabar kerajaan itu terbunyi daripada raja. Kedua perkara daripada yang dibesarkan raja segala orang jahat asalnya dan kurang bangsanya. Ketiga perkara jiga segala pegawai raja menganiayai atas orang kebanyakan. Adapun akan perkara yang pertama apabila terbunyi segala khabar daripada raja, maka raja itu tiada tahu dalam kerajaan itu,…….. (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 69).

Runtuhnya sesebuah kerajaan dikaitkan juga dengan hukuman bagi raja yang zalim dalam Sejarah Melayu iaitu kejatuhan kerajaan atau negeri disebabkan kezaliman raja dan pembesarnya. Ini berdasarkan Wa’ad Seri Teri Buana dengan Demang Lebar Daun yang telah membayangkan kebinasaan ini dengan menyatakan raja yang zalim tidak akan kekal memerintah negerinya ( Cheah Boon Kheng, 1992;22). Sebagai contoh Paduka Seri Maharaja yang memerintah Singapura, telah melakukan pembunuhan yang telah melanggar hukum syarak. Tuan Jana Khatib dihukum bunuh kerana menunjukkan kesaktian membelah pohon pinang, pembunuhan budak pintar setelah Singapura di langgar todak, kisah Sang Rajuna Tapa memperlihatkan betapa kejamnya raja Singapura. Namun, balasan kekejaman raja tersebut menyebabkan negerinya diserang oleh Majapahit. Ini menunjukkan salah satu bentuk hukuman kepada raja yang zalim membolehkan negerinya dibinasakan oleh pihak lain.

Bentuk hukuman keempat yang akan diterima kepada raja atau pemerintah yang zalim adalah kehilangan tahkta dan pewaris pemerintahan akibat dari perbuatan zalim yang dilakukannya. Kesan perbuatan kezaliman yang dilakukan oleh raja menyebabkan keseluruhan keluarga, waris dan negeri musnah sama ada ditawan oleh pihak musuh atau dibalas dengan kuasa Tuhan yang menjanjikan hukuman yang berat. Biarpun waris raja zalim tidak melibatkan diri dengan perbuatan yang zalim, namun ia tetap dihukum bagi menunjukkan betapa pentingnya keadilan dalam sesebuah pentadbiran. Oleh itu jurai keturunan para pemerintah haruslah terdiri dari golongan yang taat dengan perintah Tuhan serta mengamalkan corak pemerintahan yang baik dengan tidak melakukan sebarang penganiayaan atau kezaliman terhadap rakyat dan negeri. Sekiranya raja melakukan penganiayaan yang zalim terhadap rakyat, maka binasalah keturunan dan merosakkan nama keturunan raja itu hingga menjadi peristiwa hitam dalam sejarah.

Dalam Taj Al-Salatin, banyak perihal menceritakan perbuatan aniaya yang zalim raja terhadap rakyat atau hamba. Ini menyebabkan rakyat menatap penderitaan yang tidak terperi dan akhirnya memohon kepada Tuhan memberi petunjuk akan perbuatan raja yang zalim. Oleh itu, segala raja yang zalim menerima hukuman dari kekuasaan Tuhan iaitu segala kusa yang ada, kedudukannya sebagai raja yang penuh dengan keistimewaan habis dibalas oleh Allah. Bukan sahaja setakat dirinya sahaja dibalas dengan kekuasaan Tuhan, malah turut melibatkan segala perihal keluarganya, orang yang berpengaruh, orang suruhannya dan hamba sehingga habis negerinya dibinasakan dan tiada apa yang tinggal walaupun seorang keturunan raja yang zalim itu. Ini dapat dilihat dalam petikan :

Maka dilihatnya akan kampung raja itu dengan rajanya dan segala menteri dan

hulubalang dan barang yang ada dalamnya sekaliannya habislah musnah ditenggelamkan Allah Ta’ala ke dalam perut bumi dan daripada tempat itu......(Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 105).

Apabila dilihatnya ke belakang, maka mahligai itu, dengan raja dan segala menteri dan segala orang kaya-kaya dan segala hamba raja itu habis ditenggelamkan Allah Ta’ala ke dalam bumi semuanya dan keluarlah daripada tempat itu asap api hingga zaman ini mengatakan ada tandanya tempat mahligai yang tenggelam itu dalam tanah dengan murka Allah Ta’ala lagi datang pada hari ini. (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 107-108).

Perihal hukuman ini menyebabkan raja tidak mempunyai sebarang bentuk jurai keturunan lagi dan pemerintahannya berakhir dengan balasan Tuhan yang amat dasyat. Ia sekaligus menggambarkan kepimpinan yang adil perlu diwujudkan bagi meneruskan generasi yang sejahtera. Pemerintahan seharusnya mengamalkan prinsip keadilan Kitab Adab al-Mulk yang di dalamnya antara lain dikatakan bahwa sebuah kerajaan akan cepat runtuh, apabila selain karana rajanya bebal dan zalim, juga karena : Pertama, raja tidak memperoleh informasi yang benar dan rinci tentang keadaan negeri yang sebenar-benarnya, dan hanya menerima pendapat satu pihak atau golongan; kedua, raja senang melindungi orang jahat, keji, bebal, dan tamak; ketiga, pegawai-pegawai raja senang menyampaikan berita bohong, menyebar fitnah, membuat sangkaan yang menyulut konflik (http://mustolihbrs.wordpress.com). Sikap yang sebegini tidak harus ada pada seorang raja yang akan bersilih ganti dan seterusnya menjadi ikutan pada pemerintahan yang akan datang. Jika tidak, maka hancurlah negeri berkenaan tanpa meninggalkan pewaris untuk mentadbir di sesebuah negeri demi mewujudkan kesejahteraan dalam pemerintahan atau pentadbiran.

Bentuk hukuman kelima dilihat kepada pembesar yang zalim yang akan dihukum gantung. Hukuman gantung ini dikenakan kepada menteri yang bertindak menlampaui batas dengan melakukan penganiayaan kepada rakyat atau golongan bawahan seperti mengambil harta dan menyiksa rakyat melalui pelbagai cara. Perlakuan menteri seperti ini seolah-olah ingin menguasai tahkta raja dan ternyata sikapnya tidak disenangi oleh rakyat dan hamba menyebabkan berlakunya ketidak-puasan golongan rakyat terhadap pembesar. Akhirnya ketidak-puasan rakyat kepada pembesar yang bersikap zalim diadili setelah raja mengambil tindakan bagi mengecam perlakuan menteri yang menganiaya rakyat dan hamba itu. Raja membuat keputusan dengan menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan perlakuan yang dilakukan itu demi melindungi kesejahteraan rakyat dan hamba serta turut mengembalikan kuasa dan tahkta yang dimiliki itu. Sepatutnya menteri harus menjalankan pemerintahan dengan sebaik-baiknya dan seadil-adilnya dengan kuasa yang diamanahkan untuk menjalankan pentadbiran dengan tidak menyalahgunakan kuasa serta menganiayai rakyat dan hamba (Mustafa Mohd Isa 1999;209).

Dalam Taj Al-Salatin menyatakan perihal raja Kashtasab yang mengenakan hukuman gantung terhadap seorang menteri bernama Rasat Rushan yang melakukan perbuatan zalim terhadap rakyat, pentadbiran dan negara. Menteri ini bertindak di luar jangkaan dengan melakukan perbuatan yang zalim iaitu merampas segala harta rakyat secara paksa tanpa pengetahuan raja setelah kuasa yang diamanatkan dan dipertanggungjawabkan oleh raja diberi kepadanya. Kesan dari perbuatannya itu, menyebabkan seluruh rakyat negeri itu menderita dan akhirnya tidak terdaya untuk melawan musuh yang menyerang negara berkenaan kerana kebuluran akibat segala harta dan hasil diambil oleh menteri yang zalim itu. Akhirnya, negara itu jatuh ke tangan pihak lawan yang rajanya amat seteru dengan raja Kashtasab. Raja Kashtasab amat dukacita dengan kejadian seperti itu dan akhirnya mengetahui bahawa punca kejatuhan negaranya akibat khianat dan kezaliman menterinya. Sebagai hukuman, raja telah menghukum gantung menteri yang zalim itu di hadapan pintu negeri.

Maka raja pun menyuruhsuratkan tamthil itu dengan emas dan dilekatkan pada pintu negeri dan menteri itu digantungkan pada hadapan pintu negeri seperti anjing itu yang tergantung pada pintu. (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 122).

Oleh itu, kebinasaan yang menimpa sesebuah negara juga dikaitkan dengan perilaku seseorang menteri atau pemerintah yang bersikap zalim terhadap rakyat, pentadbiran dan Negerinya. Hukuman gantung atau bunuh yang dikenakan kepada menteri yang zalim patut dilaksanakan sebagaimana yang tercatat dalam teks Taj Al-Salatin. Ini secara tidak langsung memberi pengajaran serta peringatan kepada menteri-menteri lain supaya tidak melakukan perbuatan yang zalim, sebaliknya harus melaksanakan pentadbiran yang sebaik-baiknya sepertimana yang di sarankan dalam Taj Al-Salatin iaitu seorang menteri harus memelihara sebanyak dua puluh syarat antaranya :

Syarat yang pertama, hendaklah menteri itu membuat kebaikan akan hak Subhanahu wa Ta’ala seperti kehendak itu kebaktian daripada segala orang yang di bawah hukumnya. ……

Syarat yang kedua puluh hendaklah menteri itu kelakuannya (hlm. 6/16) elok dan perangainya lembut manis dan pekertinya baik akan mengerjakan segala pekerjaan yang benar dan harus dijauhkan segala pekerjaan yang tiada benar dan tiada harus…… (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 123-128).

Perbincangan mengenai hukuman yang dikenakan kepada raja atau pembesar yang melakukan perbuatan yag zalim adalah perlu dijadikan sebagai landasan kepada raja atau pembesar yang lain supaya melaksanakan pentadbiran yang sebaik-baik dan seadil-adilnya. Raja atau pembesar mempunyai tanggungjawab yang besar sebagaimana yang diamanahkan oleh Tuhan supaya menjalankan pemerintahan yang sempurna kerana ia merupakan janji dan tidak harus mungkar iaitu dilihat seperti :

Adapun jikalau dilihat segala rakyat itu rajanya jahil dan zalim menganiaya atas segala rakyat, maka raja itu tanda murka Allah Ta’ala jua akan segala rakyat haruslah mereka itu takut daripada murka Allah Ta,ala dan taubat daripada segala (hlm 9/27) perbuatan yang salah dan mengucap istighfar dan memberi khidmat akan segala fakir dan miskin dan minta doa daripada segala orang yang saleh supaya Allah Ta’ala memelihara daripada segala kejahatan rajanya itu tanda bela Allah Ta’ala jua di atas mereka itu. (Taj Al-Salatin; diselenggara hlm 219).

Maka, teks Taj Al-Salatin amat relevan khsusunya dijadikan panduan kepada para pembesar atau pentadbir untuk menjalankan pentadbiran yang sebaik-baik dan seadil-adilnya. Raja yang adil seperti Umar bin Khattab, Harun al-Rasyid, Umar ibn Abdul Aziz, Abdul Rahman dan Nusyirwan (raja Parsi abad ke-6 M dari Daulah Sassaniyah) dapat dipandang sebagai khalifah Tuhan dan perlu menjadi saduran atau contoh yang baik untuk menjalankan pentadbiran sesebuah negeri dan ianya juga digelar sebagai Zill Allah fi`l-ardh (Bayang-bayang Tuhan di muka bumi). Sedangkan raja yang zalim, selain bebal dan tidak peduli terhadap ilmu pengetahuan, juga aniaya terhadap dirinya, Tuhannya dan manusia lain. Mereka ini lebih senang dengan hawa nafsunya serta kehendak individualistiknya dan sentiasa bersikap kejam terhadap rakyatnya. Disebabkan itu mereka ini digelar sebagai Bayang-bayang Iblis dan Khalifah syaitan di muka bumi.

BIBLIOGRAFI

Ali Ahmad dan Siti Hajar Che’ Man. (1996) “Bunga Rampai Sastera Melayu Warisan

Islam”. Dewan Bahasa Dan Pustaka (Kuala Lumpur).

Brakel, L. F. (1969). “Persian Influences on Malay Literature”. Abr. Narrain Jil. IX/9:407-26

Bukhari Al-jauhari Disenggara Khalid M. Hussain. (1992). “Taj Al-Salatin”. Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia (Kuala Lumpur).

Braginsky, V. I. (1998). “Yang Indah, Berfaedah dan Kamal: Sejarah Sastra Melayu Dalam Abad 7 – 19 M”. Jakarta: INIS.

Cheah Boon Kheng. (1992). “Ketidakadilan Raja Dan Keruntuhan Kerajaan Melaka : Pengadilan Moral Di Dalam Sejarah Melayu”. Universiti Sains Malaysia.

Kern W. (1956). “Commentaar op de Salasilah van Kutai”. `s-Gravenhage: Martinus Nijhoff (KITLV, VKI 19).

Mustafa Mohd Isa. (1999). “Sastera Melayu Klasik Bercorak Islam”. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. Universiti Sains Malaysia.

Muhammad Kamil Awang. (2001). “Sultan Dan Perlembagaan”. Dewan Bahasa Dan Pustaka. (Kuala Lumpur).

Zainon Bt. Sheikh Ahmad. (1997). “Sejarah Kesusasteraan Melayu Tradisional”. Elman (Kuala Lumpur).

http;//mustolihbrs.wordpress.com/2008/07/17/taj-al-salatinmanajemen-pemerintahan- dalam-Melayu-Islam.